Alahai Omak


Assalamualaikum...


Pagi ni tengok cerita alahai omak di tv1. Omak ni ade anak dua orang je. Tapi masing masing dah ade keluarga sendiri tinggal plak jauh nun di bandar. Sibuk uruskan kehidupan yang tak pernah sunyi dengan kerja yang tak pernah berkesudahan.

Si omak ni biasa la bila anak anak berjauhan dengan dia, mula la rasa sunyi tu datang bertamu. Kat mana mana jer terbayangkan si anak. Makan nasi tengok lauk pauk pun teringatkan si anak.
Dah tu pada adik dia la tempat berbual berkongsi cerita suka duka. Tempat meluahkan rasa sebak di dada menanggung rindu mengharapkan kepulangan anak dia.

Sodih raso hati. Ni la yang saya selalu fikirkan. Omak saya di kampung tu lebih kurang cenggini la dia. Cuma kami 4 beradik ni je anak omak. Tapi kami masing masing duk jauh. Jauh di tempat orang mak... Bukan ni yang kami nak tapi kami tiada pilihan lain.

Boleh rasa sedihnya omak saya bila kami bertolak pulang tinggalkan omak. Tapi omak pandai jaga air muka dia. Disimpannya sedalam dalam rasa sedih dia di hati supaya kami tak nampak dia menangis. Jarak berbatu batu jauhnye tak membolehkan kami untuk selalu balik jenguk mak.
Dah diajak omak saya tinggal bersama kami di sini. Tapi, biasa la majoritinya mak ayah kita lagi selesa duk rumah sendiri. Jauh di tempat orang susah kata nya.

Sebab tu sesekali bila dapat balik kampung seronok nye tak boleh nak gambarkan macam mana. Omak saya lagi la tambah tambah seronoknye tak terkata dapat tengok anak cucu yang dirindu rindu lamanye.
Alternatifnye...saya akan call omak saya setiap hari walaupun sekejap cuma. Dapat dengar suara pun jadi la tu pun Masing masing dah puas hati.

Omak..saya akan sentiasa doakan omak dipanjangkan umur sihat sihat selalu hendaknya dimurahkan rezeki dan sentiasa berada di bawah lindungan dan rahmat Allah s.w.t.

Tiba tiba plak teringatkan bulan ni bulan istimewa untuk semua ibu ibu. Memang betul setiap hari tu hari ibu tapi sebagai tanda penghargaan atas jasa ibu pada kita anak anak mereka ape salahnye kita raikan hari istimewa untuk mereka kan...



Ni lah wajah mak saya. Saniah adalah nama comel mak saya. Wajah yang sentiasa diingatan dan dirindu saban hari. Ibu tunggal pada kami adik beradik. Anak sulung yang dilahirkan pada 5.12.1952. Besday mak saya sama tarikhnya dengan hari saya kahwin dengan en.suami saya. Seorang surirumah sepenuh masa pun sama cam saya jugak. Kikiki...

Gambar yang kat bawah ni pulak adalah mak mertua saya, Che Normah nama nya. Sebelah mak tu adik ipar saya, mom to be bulan 9 ni. Dan yang kecik tu hero no 2 saya le tu..My MIL ni seorang isteri yang taat pada ayah mertua saya serta ibu yang penyayang pada tiga orang anak serta dua cucunya. Coming soon ade dua lagi cucu yang akan lahir. Karakter nye tersangat la spoting baik dengan anak sendiri ataupun ngan menantu. Layanan nye 1st class gitu. Rajin dan paling pentingnye mak bila masak memang power. Buat la apa pun mesti sedap. Balik rumah tringat ingat masakan mak try buat tapi tak sesedap air tangan mak jugak...


6 comments:

  1. mak adalah sesuatu yang sangat berharga dan penting dalam hidup kita...tanpa mak siapalah kita kan? cam tu jugak ayah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak.. i love my parent..saya cuma ade mak jer sekarang..ayah dah lama meninggal

      Delete
  2. Replies
    1. memang sayang sangat sangat kat mak cik akak.

      Delete
  3. Cik akak datang nak jemput Join GA cik akak...


    http://sweetyzhanieyz83.blogspot.com/2013/05/simple-giveaway-bintang-mencari-cinta.html

    ReplyDelete
  4. betul tu..sy pn pernah try masak maskan ibu tapi tak sesedap masakan ibu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
♥ Copyright © 2012 reserved to Kisah_Kami. Template Edited by Cik Rose Cute