Puasa Sunat Hari Arafah (9 Zulhijjah 1435H)


Assalamualaikum wbt,,,

Uolls semua!!!! Dah tidur ke?? Abaikan mereka mereka yang dah lena dibuai mimpi tu. Yang pasti nyeeeeee..ramai lagi yang tengah berjaga bersengkang mata bolat bolat time ni kan????? Ku mengatakan yang sedemikian bukan sekadar omongan kosong hokeyyy!!! Ade fakta yang lagi mengukuhkan hujah hujah di atas. Gituuuuuu. Sape mereka berkenaan yang tentu tentu jadi mata panda tu sebenar nye yer....? Jeng..jeng..jeng..

Tinggal sehari lagi ni segala persiapan nak kena buat nak sambut Aidiladha nan suci. Segala nya bermula esok hari. Nak mempacking baju baju seisi rumah, nak memuding kan marble untuk di bagi kan sebekas buat family in law and lagi sebekas untuk family ku di kampung..ntah kan jadi ke tidak tu idok ler mike pasti. Try and error jo la yooo. Haaaaa...nampak tak tu??? Dah bole tau sape yang jadi mata panda sekarang???? Sah sah la mereka yang sekarang tengah berpusu pusu di jalanan menuju ke kampung masing-masing laaaa. Sebab nye.. ku baru dapat update from my SIL, jalan agak sesak lagi time ni. Normal fenomena la tu bila raya dah dekat.

Actually kitorang pun tunggu masa gak nak berlepas ni. Saat saat macam ni harap sangat semua selamat sampai dengan jaya nya in shaa allah...Moga masing masing berhemah semasa memandu. Kadang risau jugak kalau kalau ade terselit mereka mereka yang agak kurang beretika yang tau nak cepat sampai hingga kan nyawa penunggang lain jadi taruhan. "Nauzubilahu Min Zalik".

One more thing...Esok, (sekarang pun dah kire esok daaa ) based on takwim Islam Malaysia adalah 9 Zulhijjah 1435 Hijrah bersamaan 4 Oktober 2014, jemaah haji akan melaksanakan satu daripada rukun haji iaitu Wukuf (berada) di Arafah.

Di bawah, ku petik sedikit ayat ni dari sumber:

Di Padang Arafah, di mana satu-satunya lokasi yang paling mustajab doa kita. Kerana di situ Allah SWT turun ke langit serendahnya untuk bertemu dan menyaksikan hamba-hamba-Nya yang ingin berjumpa dengan-Nya, mendengar segala doa dan permohonan hamba-Nya dan memakbulkan segala doa-doa mereka. Bahkan Allah memuji kepada hamba-Nya yang datang berwukuf di Arafah untuk menggapai rahmat dan keampunan-Nya.
Allahu akbar....betapa beruntung nya saudara seislam kita yang dapat menjejakkan kaki di Tanah Suci Mekah ni. Masyallah...satu tempat yang sentiasa diidamkan untuk sampai ke sana. Bila kah masa nya tu???? Semoga Allah mengizinkannya suatu hari nanti kan..In Shaa Allah.

Tadi, my sis text me tanya kan bila hari yang patut nye kita puase sunat hari Arafah. No wonder la..ku sendiri pun confius gak tadi since kalendar kita (Malaysia) ni tak sama dengan Mekah punye takwim. Jadi, bila dah dirujuk pada yang lebih pakar, dan majoriti nya puase ikut takwim kita. Ku juga berterima kasih pada dia sebab tolong ingatkan sama.

Mana kawan kawan yang terbaca notes ni..jommm kita sama-sama puase sunat hari Arafah esok hari yer. Sama-sama kita memperoleh berkat dari Nya In Shaa Allah..






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
♥ Copyright © 2012 reserved to Kisah_Kami. Template Edited by Cik Rose Cute