Orang Kata..Atuk Kata..Dan Aku Rasa...


Assalamualaikum...


Sedikit renungan di pagi Jumaat yang indah..

"... ♥ Jika SENDIRI jangan merasa sepi, ada Allah yang MENGAWASI 
♥ Jika SEDIH jangan pendam di dalam hati, ada Allah tempat BERBAGI 
♥ Jika MARAH jaga fikiran dan hati, ada Allah tempat MENENANGKAN DIRI 
♥ Jika SUSAH jangan merasa pilu, ada Allah tempat MENGADU 
♥ Jika GAGAL jangan berputus asa, ada Allah tempat MEMINTA 
♥ Jika BAHAGIA jangan menjadi lupa, ada Allah tempat MEMUJA.."

★❤★ INGAT... ADA ALLAH DI SETIAP WAKTU KITA ★❤★



ORANG KATA...
Enjoy sementara muda,
Hidup panjang lagi, dah tua nanti tobatlah...

ATUK KATA...
Orang muda hidup memang baru bermula,
 Tapi belum tentu masih panjang lagi,
Entah esok lusa Izrail datang menjemput...

AKU RASA...
Betul jugak tu,

ORANG KATA...
Exam tu susah, kena banyak sacrifice,
Constant styudy..past year papers..etc..etc..etc,

ATUK KATA...
Exam tu senang aje, dah ade tarikh untuk diuji,
Dah ade syllibus untuk diikut..kalau ajal, entah bila siapa pun tak tahu,
Banyak pulak tu peringkat ujiannya,
Munkar, Nankir, Neraca Mizan, tayangan slide,

AKU RASA...
Betul jugak tu..

ORANG KATA...
have fun on your birthday, panggil kekawan and sedara mara,
berpartilah sepanjang malam, make it memorable one!!!

ATUK KATA...
setiap hari jadi, kita semakin hampir,
hampir setahun dengan kematian,
setahun lagi diberi untuk beramal, bertaubat,

AKU RASA...
betul jugak tu,

ORANG KATA...
kerja mesti sungguh sungguh, beli rumah besar, kereta mewah, makan lazat, 
baru hati puas,

ATUK KATA...
yer ke hati dah puas???
dah cukup ibadah nak tempah kubur luas luas?
dah siap kenderaan meluncur Siratul Mustaqim?
dah cukup zikir untuk santapan rohani?
dah cukup amal nak 'book' tempat Al-Firdaus?

AKU RASA...
betul jugak tu,

ORANG KATA...
successful people have a good time management,
and business di KL, New York, Tokyo,
masih sempat berkempen untuk pilihanraya,
masih sempat melepas lelah di disko dan karaoke,
masih sempat memasang perempuan 2-3, baru orang boleh respect,

ATUK KATA...
setiap manusia dapat 24jam dalam sehari, tapi..
ada masa ke untuk sujud di sejadah 5 kali sehari semalam,
ada masa ke nak jenguk ibu ayah di kampung?
sekali dalam seminggu atau sebulan, atau setahun??

AKU RASA...
errr...betul jugak tu,

So........
Tak perlu mencari teman secantik BALQIS
Jika diri tidak sehebat dan seindah SULAIMAN,

Mengapa mengharap teman setampan YUSUF
Jika kasih tak setulus ZULAIKHA,

Tak perlu diri menjadi seteguh IBRAHIM
Jika tak sekuat SARAH,

Mengapa didamba teman hidup seistimewa KHADIJAH
Jika diri tak sesempurna Rasulullah SAW,

Betul jugak tu..

Apa kata kita mula sekarang!!!

 P/S -> Bukan niat saya untuk mengajar sesiapa yeh..Jangan ade yang terasa di sini. Saya hanya ingin berkongsi ilmu yang saya ambil dari email kiriman sahabat saya...Sama sama lah kita memperoleh manfaat darinya..

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
♥ Copyright © 2012 reserved to Kisah_Kami. Template Edited by Cik Rose Cute