Salam Jumaat Yang Indah



Assalamualaikum...




Alhamdulillah..Jumaat datang lagi. Semoga kita semua sentiasa berada di bawah lindungan Illahi.. dan jadikan hari ini lebih baik dari yang sebelumnya..

Sebagaimana yang kita tahu..hari Jumaat merupakan keistimewaan dan hidayah yang Allah berikan kepada kita sebagai umat Islam yang tidak diberikan kepada umat umat lain sebelumnya. Betapa bersyukurnya kita kan berada di dalam rahmat yang sebegini..

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda:

نَحْنُ اْلآخِرُوْنَ اْلأَوَّلُوْنَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَنَحْنُ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ بَيْدَ أَنَّهُمْ أُوْتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِنَا وَأُوْتِيْنَاهُ مِنْ بَعْدِهِمْ فَاخْتَلَفُوْا فَهَدَانَا اللهُ لِمَا اخْتَلَفُوْا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ، فَهَذَا يَوْمُهُمُ الَّذِيْ اخْتَلَفُوْا فِيْهِ هَدَانَا اللهُ لَهُ –قَالَ: يَوْمُ الْجُمْعَةِ-، فَالْيَوْمُ لَنَا وَغَداً لِلْيَهُوْدِ وَبَعْدَ غَدٍ لِلنَّصَارَى

Terjemahan ayat di atas bunyi nya macam ni.. "Kita adalah umat yang datang terakhir, tapi paling awal datang pada hari kiamat, dan kita pertama kali yang masuk syurga, cuma mereka di beri kitab sebelum kita sedangkan kita diberi kitab setelah mereka. Kemudian mereka berselisih, lalu Allah memberi kita hidayah terhadap apa yang mereka perselisihkan. Inilah hari yang mereka perselisihkan, dan Allah berikan kita hidayah yang berupa hari ini kepada kita, (Nabi SAW menyebut hari Juma'at). Maka hari (Juma'at) ini untuk kita (umat Islam), besok (Sabtu) untuk umat Yahudi dan lusa (Ahad) untuk umat Nasrani
[HR Muslim, No.855]

Oleh itu..diseru lah kepada si kacak handsome di luar sana dan tak ketinggalan jejaka tampan di alam maya ini..ayuh lah bersegera menunaikan Ibadat Solat Jumaat yang hanya 2 rakaat itu.. Sama sama lah kita memperoleh keberkatanNya..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
♥ Copyright © 2012 reserved to Kisah_Kami. Template Edited by Cik Rose Cute